Keuzebegeleiding en studievaardigheden
voor leerlingen in het PO, VO en HO

Faalangstbegeleiding

Terug naar Overige trainingen


Home


Wat is faalangst eigenlijk? Faalangst is iets wel kunnen, maar zó bang zijn voor een slechte prestatie, dat het je niet lukt. Meestal gebeurt dit als je het moet laten zien aan anderen. Op zo'n moment denk je "ik kan het niet", waardoor je niet meer goed kunt nadenken en dus een slechte beoordeling krijgt. Daardoor ga je denken "zie je wel, ik kan het niet".
De "zie je wel, ik kan het niet-gedachte" is het begin van een vicieuze cirkel die tot frustratie en motivatieverlies leidt. Sommigen gaan daardoor juist veel te hard en veel te lang werken, wat niet de gewenste resultaten oplevert, anderen geven na een poosje gewoon de moed op en doen helemaal niks meer. 


Kinderen of jongeren met faalangst presteren (ver) onder hun niveau en maken fouten die helemaal niet nodig waren geweest. Ze wisten het antwoord wel, maar konden op het moment van presteren niet meer goed nadenken. Dat noemen we een black-out of blokkade. 


De Lefgasten methode noemt deze vorm van faalangst "blokkadestress". Je blokkeert, doordat je normale concentratievermogen afneemt en je hierdoor niet meer op je normale niveau kunt presteren. Daardoor raak je gestresst en angstig dat dit een volgende keer weer gaat gebeuren. 


Deze vorm van faalangst is niet iets waarmee je geboren bent, hij is ontstaan door een gebeurtenis of een reeks van gebeurtenissen. Daarom kun je er ook weer overheen komen, door te werken aan gedachtepatronen die je kunt veranderen en door bepaalde stoffen die worden aangemaakt in je hersenen te beïnvloeden. 
En omdat je LEF nodig hebt om op deze manier aan jezelf te werken, heet de methode Lefgasten


Lefgasten is bedacht en ontwikkeld door Pia Crul (www.piacrul.nl). Ik heb bij haar de opleiding gedaan om trainer van de Lefgasten methode te worden om kinderen (vanaf 12 jaar) en jongeren te helpen deze blokkadestress te overwinnen zodat zij weer de resultaten kunnen behalen die zij verdienen. 
Na een intakegesprek bepalen we samen hoeveel bijeenkomsten hiervoor nodig zijn; meestal zijn dat er 6 à 8.